Jak działa Cogito 21 w praktyce
Dziękujemy za zainteresowanie szczegółami programu Cogito 21. Poniżej opisujemy krok po kroku, na czym polega zaangażowanie szkoły oraz jakie przyniesie to efekty dla Państwa uczniów. Jeżeli po przeczytaniu tego będziecie mieli jakiekolwiek pytania, zapraszamy do kontaktu pod adresem cogito21@navigo.org.pl lub pod numerem telefonu: 508 217 308.
IDEA: Skąd wzieło się Cogito 21?
W 2016 roku nasz zespół prowadził badania dla MEN na temat współczesnych zagrożeń w sieci dla uczniów. Z ich rezultatów wynikło, że jednym z największych problemów uczniów jest rozróżnianie w Internecie informacji prawdziwych od fałszywych. Zaczęliśmy analizować temat dokładniej i odkryliśmy, że nie ma w Polsce żadnego projektu ani programu, który uczyłby dzieci, w jaki sposób poradzić sobie z oceną wiarygodności informacji w cyfrowej dżungli. Odpowiedzią na ten właśnie brak jest Cogito 21 – nauka krytycznego myślenia na potrzeby 21 wieku.
KONKURS: Ramy ogólne
Główną częścią programu Cogito21 jest konkurs krytycznego myślenia, składający się z dwóch etapów. Pierwszy etap odbywa się na terenie szkoły, drugi, dla reprezenztantów najlepszych placówek, ma miejsce we Wrocławiu, na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego.
1 KROK: Zgłoszenie
Pierwszym działaniem, jakie musi podjąć szkoła, by wziął udział w programie jest zgłoszenie się i zarejestrowanie Klubu Cogito21. W tym celu szkoła wyznacza jednego nauczyciela, który będzie Opiekunem Klubu Cogito21. Rejestracja ta wiąże się z jednorazową opłatą, w wysokości 390 zł. W ramach kwoty tej szkoła otrzymuje:
- Poradnik dla nauczycieli na temat tego, jak uczyć krytycznego myślenia
- 5 scenariuszy lekcji wychowawczych na temat mądrego korzystania z informacji w Internecie
- Udział w 2 webinarach (kursach internetowych) dla nauczyciela, będącego opiekunem Klubu Cogito21
- Udział szkoły w konkursie
- 2 bezpłatne spotkania wideo (przez Skype) z koordynatorem merytorycznym konkursu, w trakcie którego omówi on z nauczycielem i uczniami należącymi do Klubu Cogito 21 działania w szkole i da informację zwrotną na temat ich pracy
2 KROK: Rozpoczęcie działań
Po zarejestrowaniu w szkole Klubu Cogito21, rozpoczyna się pierwszy etap konkursu. Trwa on do 28 lutego 2017. Aby wziąć w nim udział Opiekun Klubu zaprasza do niego czwórkę uczniów, którzy wspólnie z nim będą reprezentować szkołe w konkursie. Ich zadaniem będzie przygotowanie i przeprowadzenie na terenie szkoły kampanii informacyjnej, celem której będzie uświadomienie innych uczniów, jak wiele nieprawdziwych informacji znajduje się w Internecie i jak można się przed tym zabezpieczyć.
3 KROK: Pierwsze spotkanie wideo z koordynatorem merytorycznym konkursu
Gdy Klub (w postaci nauczyciela i uczniów) rozpocznie swoje działania, po okresie dwóch tygodni ma możliwość spotkania się poprzez wideorozmowę z koordynatorem merytorycznym konkursu. W trakcie rozmowy koordynator podpowie możliwe działania, odpowie na wszelkie pytania uczniów i nauczyciela i doradzi, jak przygotować kampanię, która ma szanse wygrać w konkursie.
4 KROK: Kampania informacyjna
Po spotkaniu wideo członkowie Klubu rozpoczynają działania w ramach kampanii informacyjnej. W pakiecie rejestracyjnym znajdą się szczegółowe wymagania na temat tego, jak kampania ma wyglądać i jakie powinna zawierać elementy oraz podpowiedzi i gotowe pomysły, możliwe do wykorzystania. Uczniowie będą mogli na przykład zorganizować wewnątrzszkolny konkurs wyszukiwania informacji, stworzyć bloga z przykładami fałszywych informacji znalezionych w sieci, czy też przeprowadzić akcję społeczną na Facebooku.
5 KROK: Dokumentacja kampanii informacyjnej
Przez cały czas trwania kampanii informacyjnej, uczniowie z Klubu powinni ją dokumentować w formie wideo. Finalnym elementem konkurs będzie bowiem nakręcenie krótkiego filmu, trwającego od 4 do 6 minut, przedstawiającego, na czym polegała kampania, jakie jej elementy zostały zrealizowane i jakie dały efekty. Film ten zostanie wysłany do jury konkursowego, które oceni go i na tej podstawie wyłoni szkoły, które awansują do drugiego etapu konkursu.
6 KROK: Drugie spotkanie wideo z koordynatorem merytorycznym konkursu
Na podstawie otrzymanych filmów jury konkursowe wybierze te szkoły, które zostaną zaproszone do udziału w drugim etapie konkursu we Wrocławiu. Łącznie będzie to maksymalnie 60 szkół – po 20 szkół podstawowych, 20 gimnazjów i 20 szkół ponadigmnazjalnych. Niezlażnie od wyniku, uczestnicy konkursu z każdej ze szkół, zostaną zaproszeni na drugą rozmowę z koordynatorem merytorycznym konkursu. W jej trakcie omówi on z uczniami ich pracę oraz przedstawi informację zwrotną na temat wysłanego przez nich filmu.
7 KROK: Konkurs we Wrocławiu
Przedstawiciele szkół, które zostaną zaproszone do udziału w drugim etapie konkursu, będą mogli zmierzyć się z jednym zadaniem finałowym we Wrocławiu. Zadanie to będzie polegało na ocenie otrzymanego tekstu z Internetu, pod kątem jego wiarygodności. Uczestnicy będą mieli dwie godziny, w trakcie których będą mogli korzystać ze wszelkich mediów cyfrowych (telefonów, komputerów, tabletów), by ustalić, które z otrzymanych informacji są prawdziwe, a które nie. Wyniki swoje pracy zaprezentują w postaci dwuminutowego filmu, dokumentujące zarówno ich odpowiedzi, jak i rozumowanie, którego ich do tego doprowadziło.
Wszyscy finaliści konkursu otrzymają wyróżnienia, zaś drużyny, które zdobędą jedno z pierwszych trzech miejsc, otrzymają nagrodę od organizatorów.
Każda szkoła, która weźmie udział w programie, otrzyma certyfikat „Szkoły uczącej mądrego korzystania z informacji w Internecie”